مقالات

چه تعداد قطعه می‌توان با یک قالب سیلیکونی ساخت؟

قالب سیلیکونی

اینکه چه تعداد قطعه را می‌توان با یک قالب سیلیکونی تولید کرد یکی از پرسش‌هایی است که اکثر کسانی که با قالب سیلیکونی کار می‌کنند در ذهن خود دارند.

تعداد قطعاتی که می‌توان با یک قالب سیلیکونی تولید کرد را می‌توان به عنوان “عمر تولید” قالب شما نامید. معیارهایی وجود دارند که می‌توانند بر عمر تولید قالب شما تأثیر بگذارند. در زیر نکاتی آورده شده است که بر اساس آن‌ها عمر تولید یک قالب سیلیکونی تغییر می‌کند.

  • چه چیزی را در قالب می ریزید؟

 مواد مختلف ریخته گری به طرق گوناگون روی قالب شما تأثیر می‌گذارند. برای مثال شمع سازان که عمدتا از پارافین برای ساخت شمع استفاده می‌کنند، صدها شمع را از یک قالب سیلیکونی می‌توانند تولید کنند و معمولاً هیچ مشکلی برای قالب رخ نمی‌دهد. از طرف دیگر، در صورتی که از مواد شیمیایی مانند رزین‌های سخت برای ریخته‌گری استفاده شود، ممکن است تعداد انگشت شماری از این قطعات را با یک قالب بتوانند تولید کنند. بنابراین با توجه به واکنش پذیری بیشتر سیلیکون با رزین اپوکسی، عمر تولید قالب با رزین اپوکسی کمتر از پلی استر است.

  • از عوامل رهاساز استفاده می‌کنید؟

 بهترین کاری که می‌توانید برای افزایش عمر تولید قالب سیلیکونی انجام دهید این است که هر بار قبل از ریخته گری از یک عامل رهاساز مانند واکس‌های جداساز قالب یا اسپری سیلیکون استفاده کنید. بر اساس بازخورد مشتریان و آزمایش‌های داخلی، می‌توانید با استفاده از عوامل رهاساز، تعداد قطعات تولیدی با یک قالب را به دو برابر افزایش دهید.

  • از چه قالبی استفاده می کنید؟

 برخی از انواع سیلیکون‌ها جهت ساخت قالب عملکرد بهتری را به همراه دارند. به عنوان مثال، قالبهای سیلیکونی که توسط سیلیکون‌های بهداشتی که بر پایه کاتالیست پلاتین ساخته شده‌اند مقاومت بهتری در مقابل مواد شیمیایی و زبر از خود نشان می‌دهند. البته باید توجه داشت که سیلیکون‌ها حتی در بهترین نوع خود در برخی از خواص دارای ضعف هستند (مثلا مقاومت به سایش ضعیف) که این باعث می‌شود برای ساخت قالب به سراغ مواد دیگری مانند پلی یورتان‌ها بروید. قالبهای پلی یورتانی به خوبی در مقابل مواد ساینده و خشن مقاومت می‌کنند (مثلا انواع بتن‌ها).

  • چه مدت زمانی قطعه ریخته گری شده در قالب باقی می‌ماند؟

 اگر ماده‌ای با قالب شما واکنش شیمیایی داشته باشد، هرچه مدت زمان بیشتری در تماس با قالب شما باشد آسیب بیشتری به قالب وارد می‌کند. بهتر است قطعات ساخته شده در اسرع وقت از قالب خارج شوند تا تاثیر کمتری را روی قالب بگذارند.

قالب سیلیکونی

با توجه به موارد گفته شده، عمر یک قالب سیلیکونی بسته به نوع رفتار شما با قالب متفاوت است.

این مقاله در پلی کامپوزیت منتشر شده است. استفاده از این مطلب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

سلب مسئولیت

اطلاعات فوق ماهیت کلی دارند و صرفاً بر اساس تجربیات شرکت پلی کامپوزیت می‌باشند. توصیه‌های ارائه شده در اینجا ممکن است در همه شرایط کاربردی نباشند. بنابراین کاربر موظف است با توجه به محدودیت‌هایی که ممکن است در شرایط محیط کاری خود داشته باشد و بر اساس نتایجی که مد نظر دارد، اطلاعات فوق را مورد بررسی قرار دهد. پلی کامپوزیت هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارت‌های مستقیم یا ناشی از اجرای این توصیه‌ها و یا بکارگیری این اطلاعات را نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *