مقالات

تفاوت سیلیکون قالبگیری (پایه قلع) و سیلیکون بهداشتی (پایه پلاتین)

سیلیکون قلع و پلاتین

فرق سیلیکون‌های قالبگیری RTV2 (دارای هاردنر ۲ تا ۵ درصد) با سیلیکون‌های بهداشتی (دارای هاردنر یک به یک) چیست؟

اگر تا به حال با سیلیکون‌هایی با نام بهداشتی برخورد کرده باشید متوجه خواهید شد که این سیلیکون خواص و کاربرد متفاوتی با سیلیکون‌های قالبگیری معمولی که عموما دارای هاردنر ۲ تا ۵ درصد هستند، دارد. بزرگترین تفاوت سیلیکون بهداشتی و سیلیکون قالبگیری معمولی RTV2 در فرایند پخت آنها یا خشک شدنشان است. فرایند پخت سیلیکون‌های قالبگیری RTV2 بر پایه فلز قلع و پخت سیلیکون‌های بهداشتی بر پایه فلز پلاتین است. همچنین نوع واکنش سیلیکون‌های قالبگیری RTV2 “تراکمی” و سیلیکون‌های بهداشتی “اضافی” است.

تفاوت های عمده بین پخت سیلیکون‌های پایه قلع (واکنش تراکمی) و پایه پلاتین (واکنش اضافی) چیست؟

تفاوت شیمیایی بین سیلیکون های قالب گیری بر پایه قلع (پخت تراکمی) و پلاتین (پخت اضافی) عمدتاً در فلزی است که برای کاتالیز یا پخت سیلیکون بکار میرود، است. فلز قلع نسبت به فلز پلاتین دارای قیمت پایینتری است بر این اساس، سیلیکون های بر پایه قلع معمولاً به طور قابل توجهی ارزان تر از سیلیکون های بر پایه پلاتین هستند.

هر دو نوع این سیلیکون ها دارای مزایا و معایبی هستند، که البته ناگفته نماند که این دو با هم به دلیل ناسازگاری قابل اختلاط نیستند. سیلیکون یک انتخاب عالی برای ساخت قالب است، آنها دارای استحکام، انعطاف پذیری عالی هستند و به راحتی از قطعه جدا میشوند (البته سیلیکون RTV به خود سیلیکون می‌چسبد).

در واکنش سیلیکون بر پایه قلع (پخت تراکمی) از نمک های قلع به عنوان کاتالیزور استفاده و از رطوبت هوا برای تبدیل از مایع به جامد استفاده می‌شود. سیلیکون بر پایه پلاتین (پخت اضافی) از کاتالیزور پلاتین استفاده می کند و در واکنش آن از گرما برای تبدیل از مایع به جامد استفاده می‌شود. سرعت پخت سیلیکون های بر پایه پلاتین را می توان با حرارت دادن تسریع کرد، به ازای هر ۵ درجه بالای ۲۰ درجه سانتیگراد می توانید زمان پخت را به نصف کاهش دهید، بنابراین اگر سیلیکون پلاتین را در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد گرم کنید در ۲۰-۳۰ دقیقه آماده استفاده است.

تفاوت کاردبردها

عامل بازدارنده

تمام سیلیکون های قالبگیری در حین پخت می‌توانند با جذب آلاینده‌های محیطی تغییر رفتار نشان دهند. سیلیکون‌ها معمولاً نسبت به گوگرد حساس هستند. گوگرد در سطوح مختلف و در برخی از انواع خاک رس‌های مدل سازی وجود دارد. سیلیکون‌های بر پایه کاتالیزور پلاتین بسیار به گوگرد حساس هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض گوگرد به هیچ عنوان پخت نمی‌شوند. این در صورتی است که سیلیکون های بر پایه کاتالیزور قلع می توانند در مقابل گوگرد از خود مقاومت نشان دهند.

انقباض و جمع شدگی (shrinkage)

تفاوت عمده بین این دو سیستم سیلیکونی کوچک شدن سیلیکون پخت شده در کوتاه مدت و بلند مدت است. قالبهای سیلیکونی بر پایه قلع معمولاً بسته به نوع سیلیکون مورد استفاده، چه بصورت قالب و چه بصورت قطعه، با گذشت زمان انقباض بیشتری را نسبت به سیلیکون‌های پایه پلاتین (سیلیکون های بهداشتی) از خود نشان می‌دهند.

طول عمر نگهداری قالب بدون استفاده (عمر کتابخانه‌ای)

قالبهای سیلیکونی بر پایه قلع دارای عمر نگهداری محدودی هستند. بسته به نوع خاص سیلیکونی که با قلع پخت می شود، عمر نگهداری قالب سیلیکونی به ۱۲ ماه می رسد، که ممکن است اگر پروژه شما کوتاه مدت باشد قابل قبول باشد. سیلیکون های بر پایه پلاتین دارای عمر نگهداری نسبتاً طولانی و حداقل ۵ سال هستند. در پایان عمرِ یک قالب سیلیکونی، قالب به راحتی پاره شده و غیر قابل استفاده می شود. به عنوان مثال در موزه ها از سیلیکون های بر پایه پلاتین استفاده می کنند تا قالب هایی که از آثار هنری ارزشمند ساخته میشود طول عمر قابل قبولی داشته باشند.

عمر تولید

کدام سیلیکون (بر پایه قلع یا پلاتین) بیشترین تعداد قطعه را برای ریخته گری موادی مانند پارافین، گچ، بتن، رزین و غیره به شما می‌دهد؟ بستگی به متغیرهای مختلف دارد و معمولاً هر کدام در کاربرد خاص خود استفاده می‌شوند. اما بطور معمول سیلیکون‌های بهداشتی نسبت به سیلیکون‌های قالبگیری RTV2 دارای عمر تولید بیشتری هستند. برای تعیین اینکه کدام نوع سیلیکون برای پروژه شما مناسب‌تر است بهتر است از تامین کننده خود سوال بفرمایید. ضمناً جهت کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید مقاله‌ای مربوط به این موضوع که در پلی کامپوزیت با عنوان “چه تعداد قطعه میتوان با یکی قالب سیلیکونی ساخت” منتشر شده است را مطالعه بفرمایید.

خواص سیلیکون قالبگیری بر پایه قلع

سیلیکون مناسب برای قالب سازی برای شروع انتقال از حالت مایع به حالت جامد نیاز به یک کاتالیزور دارد. سیلیکون‌های بر پایه کاتالیزور قلع به دلیل هزینه کم و زمان پخت نسبتا سریع، یک انتخاب محبوب هستند.

این قالبها دارای انعطاف پذیری و مقاومت در برابر پارگی زیادی هستند، اگرچه ممکن است برای کاربردهایی که نیاز به حرارت زیاد دارند مناسب نباشند. از آنجا که سیلیکون پایه قلع می تواند در طول فرآیند پخت کوچک (جمع شدگی) شود، معمولاً در پروژه‌هایی استفاده می شود که نیازی به دقت خیلی زیادی ندارند. سیلیکون پایه قلع کاربر پسندتر است و می تواند در انواع بیشتری از کاربردها استفاده شود.

ویژگی های مهم این نوع سیلیکون در زیر لیست شده‌اند:

مزایا

  • معمولاً ارزان تر است
  • آلودگی‌های محیطی، کمتر روی واکنش آن تاثیر می‌گذارند
  • در دماهای پایین یا روی الگوهای یخی قابلیت پخت دارد
  • خواص فیزیکی خوبی دارد

معایب

  • سازگاری با مواد غذایی (FDA) یا ساخت قطعاتی که با بدن در تماس می‌باشند را ندارد
  • به طور معمول انقباض بیشتری در مقایسه با سیلیکون های بهداشتی دارد
  • در مدت زمان طولانی می‌تواند انعطاف پذیری و استحکام خود را از دست بدهد

 

خواص سیلیکون قالبگیری بر پایه پلاتین

سیلیکون قالبگیری بر پایه پلاتین به طور کلی در مقایسه با سیلیکون پایه قلع مقاومت بیشتری در برابر حرارت بالا و شرایط سخت دارد .

این ماده همچنین از نظر ابعادی بسیار پایدار است و تقریباً در طول فرآیند پخت انقباض ندارد، این مسئله باعث می شود سیلیکون پایه پلاتین به فرآیندی ایده‌آل جهت تولید قالب برای قطعات هوافضا، ساخت نمونه های اولیه و اندام مصنوعی تبدیل شود. سیلیکون پلاتین به طور متوسط ​​بیشتر از سیلیکون قلع قیمت دارند، در عوض عمر قالب معمولاً با سیلیکون پلاتین بیشتر است، بنابراین هر گونه تفاوت هزینه ممکن است به لطف این مزیت جبران شود.

ویژگی های مهم این نوع سیلیکون در زیر لیست شده‌اند:

مزایا

  • عمر کتابخانه ای بسیار طولانی
  • سازگاری با مواد غذایی (FDA) و قطعات در تماس با بدن
  • خواص فیزیکی بسیار عالی دارند
  • مقاومت حرارتی بالا (می تواند در برابر حرارت تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد مقاومت کند)
  • می‌توان با حرارت دادن پخت آن را تسریع کرد

 معایب

  • در شرایطی که آلاینده‌هایی مانند گوگرد، قلع، لاستیک مصنوعی، برخی چسب ها، لاتکس، نیتریل و … در محیط وجود دارد فرایند پخت آن دچار مشکل می‌شود و ممکن است پخت انجام نشود.
  • نیاز به اختلاط بسیار دقیق جهت رسیدن به سختی نهایی دارد

با توجه به مطالب گفته شده در مورد تفاوت سیلیکون‌ها به این نتیجه می‌رسیم که به دلیل اینکه سیلیکون‌های بهداشتی در صورت تماس با عنصر قلع واکنش پذیری آن‌ها از بین می‌رود و با توجه به این که سیلیکون‌های قالبگیری RTV2 بر پایه کاتالیزور قلع ساخته می‌شوند، در صورت اختلاط این دو نوع سیلیکون یا تماس سیلیکون بهداشتی با قالب سیلیکون RTV2 فرایند خشک شدن آن متوقف می‌شود و به احتمال زیاد دیگر خشک نمی‌شود.

این مقاله در پلی کامپوزیت منتشر شده است. استفاده از این مطلب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

 

سلب مسئولیت

اطلاعات فوق ماهیت کلی دارند و صرفاً بر اساس تجربیات شرکت پلی کامپوزیت می‌باشند. توصیه‌های ارائه شده در اینجا ممکن است در همه شرایط کاربردی نباشند. بنابراین کاربر موظف است با توجه به محدودیت‌هایی که ممکن است در شرایط محیط کاری خود داشته باشد و بر اساس نتایجی که مد نظر دارد، اطلاعات فوق را مورد بررسی قرار دهد. پلی کامپوزیت هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارت‌های مستقیم یا ناشی از اجرای این توصیه‌ها و یا بکارگیری این اطلاعات را نمی‌پذیرد.

15 دیدگاه در مورد “ تفاوت سیلیکون قالبگیری (پایه قلع) و سیلیکون بهداشتی (پایه پلاتین)

  1. امیر گفت:

    سلام ، سیلیکون بهداشتی با سختی ۱۰ زمانیکه خشک بشه میزان نرم بودن و ایستا بودنش چقدره؟ میشه لطفا راهنمایی کنید یا بامثال میزان نرمی و ایستایی رو بگین. تشکر

    1. سلام
      ایستایی سیلیکون سختی ۱۰ تفاوت زیادی با سیلیکون سختی ۲۵ ندارد اما مقداری نرمتر و ژله ای تر است.

  2. mrdyhsrfraz812698 گفت:

    باسلام بنده تمام لوازم مخصوص ساخت عروسک سلیکونی و ساخت قالب عروسک سلیکونی ولوازم موردنیازبرای رنگ امیزی عروسک سیلیکونی میخواستم میشه بهم معرفی کنید

  3. فرزاد عابدی گفت:

    سلام.
    برای قالبی که با پرینتر ای رزینی درست شده آیا تفاوتی در استفاده از نوع سیلیکون وجود داره؟

    1. سلام
      بستگی به نوع رزین دارد. معمولا برای رزین‌های سخت شونده مشکلی وجود ندارد اما اگر رزین لاستیکی و نرم است احتمالا خشک شدن سیلیکون بهداشتی به مشکل بخورد و بهتر است از سیلیکون قالبگیری استفاده شود.

  4. ثمین رحمانی گفت:

    سلام برای قالب گیری از خوراکی ها از چه سیلیکونی با چه درجه سختی باید استفاده کنم؟

    1. سلام
      برای مصارف خوراکی و بهداشتی از سیلیکون بهداشتی که در سایت هست استفاده کنید. درجه سختی بسته به سلیقه شما میتواند متغیر باشد اما بهتر است سختی متوسط استفاده کنید.

  5. مسعود نیکبخت گفت:

    سلام برای ساخت اندام چطوری قالب تهیه کنیم که سیلیکون رو توش بریزیم و ی توضیح یا فیلم آموزشی دارید که جزییات انجام این کارو بگه؟

    1. سلام
      برای ساخت قالب میتوانید از موادی همچون پلاستیک، فلز، چوب و … استفاده کنید. بهتر است از موادی مانند خمیر، گچ، سیلیکون قالبگیری و لاتکس استفاده نکنید. ویدئوهای آموزش قالبگیری سیلیکون به وفور در یوتیوب و سایتهای مشابه قابل جستجو هستند.

  6. خدابنده گفت:

    سلام.برای قالب گیری سیلیکون بهداشتی از چه سیلیکونی میشه استفاده کرد؟؟

    1. با سلام و احترام
      بهتر است برای قالبگیری از سیلیکون‌ها از سیلیکون استفاده نکنید. این مورد به این دلیل است که سیلیکون‌های بهداشتی در قالب سیلیکون‌های RTV2 خشک نمی‌شوند و همچنین به قالب سیلیکون‌های بهداشتی می‌چسبند. میتوانید از چوب، فلز ، پلاستیک و … استفاده کنید.

      1. م گفت:

        سلام.امیدوارم حالتون خوب باشه.نمیشه برای جلوگیری از چسبیدن، از ماده ای به عنوان‌جدا کننده استفاده کرد؟چون به علت‌جزئیات بعضی طرح ها مثل خطوط روی اعضای بدن،قالبگیری ازشون فقط با ماده ای مثل سلیکون ممکنه، چون مایع هست و داخل پستی بلندی ها نفوذ می کنه و قالب دقیقی میشه.داخل یوتیوب ویدئو هایی دیدم‌که قالبی سیلیکونی ساختن و حتی از جدا کننده هم استفاده نکردن و داخلش سیلیکون از نوع دیگری ریختند.ممنونم

    2. مهدی گفت:

      با سلام و احترام،

      برای برخی از کاربرها برای قالبگیری سیلیکون می توانید از آلژینات استفاده نمایید.

  7. Mostafa Rezaei گفت:

    سلام . من یه غالب سیلیکونی ساختم یه روز گذشته هنوز سفت نشده بعضی جاهاش . راهکاری وجود داره انجام بدم غالب سفت بشه. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      احتمالا سیلیکون و هاردنر را بخوبی مخلوط نکرده اید. مدتی صبر کنید تا همه قسمتها سفت شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *