مقالات

فرایند پاشش رزین (Spray-up)

فرایند پاشش رزین

فرایند پاشش رزین

فرایند پاشش رزین یا Spray-up روشی سنتی یا قالب‌ باز است که در آن پس از آن که لایه‌ی ژلی به مقدار کافی پخت شد، لایه‌گذاری با پاشش همزمان الیاف خرد شده و رزین ترموست با یک افشاننده به سطح قالب انجام می‌شود. در واقع در این روش الیاف پیوسته Roving به قسمت خردکننده که به کمک هوا حرکت می‌کند هدایت شده که این قسمت روی تفگ پاشش سیستم اسپری (Gun) قرار دارد. در این قسمت الیاف به طول موردنظر (۱۲-۶۲ میلیمتر) بریده شده و به کمک جریان رزین روی سطح قالب ریخته می‌شوند. این روش برای قطعات با ابعاد بزرگ و هندسه‌ی پیچیده‌تر نسبت به لایه‌گذاری دستی استفاده شده و با توسعه روش انتقال رزین از رونق آن کاسته شد.

از مزایای این روش می‌توان به امکان جابه‎‌جایی دستگاه اسپری، سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به دیگر روش‌های ماشینی، استفاده از ارزان‌ترین نوع الیاف (Roving)، سرعت بیشتر نسبت به روش دستی و هزینه‌ی نیروی انسانی کمتر در تولید انبوه اشاره کرد.

معایبی که در این روش مشاهده می‌شود شامل:

  • فقط یک سطح قطعه صاف است
  • عدم دست‌یابی به الگوی یکنواخت در قطعات کوچک
  • وابستگی یکنواختی لایه‌ها به مهارت کارگر
  • اقتصادی نبودن جهت تولید چند قطعه

کاربردها:

در ساخت محفظه‌های ساده نظیر پنل‌هایی که بار سبکی را تحمل می‌کنند نظیر بدنه کامیون‌ها، وان حمام، سینی دوش و قایق‌های تفریحی کوچک

فرایند پاشش رزین (Spray-up)
سلب مسئولیت

اطلاعات فوق ماهیت کلی دارند و صرفاً بر اساس تجربیات شرکت پلی کامپوزیت می‌باشند. توصیه‌های ارائه شده در اینجا ممکن است در همه شرایط کاربردی نباشند. بنابراین کاربر موظف است با توجه به محدودیت‌هایی که ممکن است در شرایط محیط کاری خود داشته باشد و بر اساس نتایجی که مد نظر دارد، اطلاعات فوق را مورد بررسی قرار دهد. پلی کامپوزیت هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارت‌های مستقیم یا ناشی از اجرای این توصیه‌ها و یا بکارگیری این اطلاعات را نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *