مقالات

فرایند قالب‌گیری انتقالی رزین (RTM)

فرایند قالب‌گیری انتقالی رزین

فرایند قالب‌گیری انتقالی رزین RTM

در فرایند قالب‌گیری انتقالی رزین ماده تقویت‌کننده به صورت خشک به ابعاد موردنظر بریده می‌شود و یا به شکل موردنظر پیش شکل (Preform) داده شده، درون حفره قالب قرار داده می‌شود. سپس قالب بسته شده و توسط گیره‌هایی یا به کمک پرس با فشار پایین، محکم بسته نگه داشته می‌شود. پس از آن رزین درون حفره قالب تزریق می‌شود و همزمان با آغشته کردن تقویت‌کننده، هوای درون حفره را عقب زده و قالب را پر می‌کند. زمانی که رزین اضافی از منافذ خروج هوا (Vent) بیرون زد، تزریق رزین متوقف شده و پخت آغاز می‌شود. با کامل شدن پخت رزین ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت به طول بیانجامد قالب باز شده و قطعه از قالب جدا می‌گردد.

 از مزایای این روش می‌توان به امکان ساخت قطعات بسیار بزرگ، امکان ساخت قطعات با عمق زیاد و شیب کم، قرار دادن الیاف در مکان‌های موردنظر و در نتیجه دست‌یابی به خواص بالا، امکان تولید چند قطعه یا یک قطعه به صورت یک تکه، امکان قرار دادن قطعات فلزی درون قالب، آلودگی محیطی کمتر، استفاده حداقل از حلال و اقتصادی‌تر بودن فرآیند اشاره کرد.

معایب آن شامل:

  • سرمایه‌گذاری اولیه برای طراحی و تهیه یک قالب دو کفه دقیق که باز و بسته کردن آن دقیق انجام شود.
  • نیاز به نیروی متخصص و با تجربه
  • خرید دستگاه تزریق
فرایند قالب‌گیری انتقالی رزین (RTM)

در فیلم آموزشی زیر نحوه اجرای فرایند RTM نمایش داده می‌شود.

در حال بارگذاری پخش کننده...

سلب مسئولیت

اطلاعات فوق ماهیت کلی دارند و صرفاً بر اساس تجربیات شرکت پلی کامپوزیت می‌باشند. توصیه‌های ارائه شده در اینجا ممکن است در همه شرایط کاربردی نباشند. بنابراین کاربر موظف است با توجه به محدودیت‌هایی که ممکن است در شرایط محیط کاری خود داشته باشد و بر اساس نتایجی که مد نظر دارد، اطلاعات فوق را مورد بررسی قرار دهد. پلی کامپوزیت هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارت‌های مستقیم یا ناشی از اجرای این توصیه‌ها و یا بکارگیری این اطلاعات را نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *