مقالات

الیاف آرامید (کولار)

الیاف آرامید

الیاف آرامید

الیاف آرامید پلیمرهای آلی ساخت بشر (پلی آمید آروماتیک) هستند که از ریسندگی الیاف جامد از یک مخلوط شیمیایی مایع حاصل می‌شود. الیاف زرد طلایی شفاف تولید شده محدوده‌ای از خواص را دارا می‌باشند اما همه‌ی آنها دارای استحکام بالا بوده و دانسیته‌ی پایین آنها استحکام ویژه‌ای را به آنها می‌بخشد. تمامی گریدهای آن دارای مقاومت ضربه‌ای خوب بوده و گریدهایی که مدول پایین‌تری دارند در کاربردهای بالستیک به کار می‌روند. استحکام فشاری آنها شبیه الیاف شیشه گرید E  می‌باشد.

اگرچه اکثر کاربران آن را با نام تجاری شرکت دوپونت (Dupont) یعنی کولار می‌شناسند اما تولیدکنندگان دیگری هم وجود دارند خصوصاً آکزونوبل (Akzo Nobel) که توسط شرکت تیوارون (Twaron) تولید می‌شود. هر تولیدکننده گریدهای مختلفی از آرامید را با مدول های مختلف و صافی سطح متفاوت تولید می‌کند تا پاسخ‌گوی کاربردهای مختلف باشد. همان‌طور که این الیاف استحکام بالایی دارند، مقاومت خوبی در برابر سایش، تخریب‌های شیمیایی و حرارتی دارد. اگرچه این الیاف در برابر تابش فرابنفش نیز به آرامی تخریب می‌شود.

الیاف آرامید معمولاً به صورت روینگ با محدوده‌ی تکس ۸۰۰- ۲۰ گرم موجود می‌باشد.

سلب مسئولیت

اطلاعات فوق ماهیت کلی دارند و صرفاً بر اساس تجربیات شرکت پلی کامپوزیت می‌باشند. توصیه‌های ارائه شده در اینجا ممکن است در همه شرایط کاربردی نباشند. بنابراین کاربر موظف است با توجه به محدودیت‌هایی که ممکن است در شرایط محیط کاری خود داشته باشد و بر اساس نتایجی که مد نظر دارد، اطلاعات فوق را مورد بررسی قرار دهد. پلی کامپوزیت هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارت‌های مستقیم یا ناشی از اجرای این توصیه‌ها و یا بکارگیری این اطلاعات را نمی‌پذیرد.

1 دیدگاه در مورد “ الیاف آرامید (کولار)

  1. مصطفی محمدی گفت:

    سلام. ممنون از مطالب مفید شما. من میخواستم در مورد ساخت جلیغه ضد گلوله تحقیقاتی داشته باشم و اگر ممکن هست اطلاعات بیشتری به من بدید یا راهنمایی در این زمینه.
    متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *